NEVŞEHİR İLİ HAYVAN SAĞLIĞI ZABITASI KOMİSYON KARARI
Karar Tarihi : …. /…. /2015
Karar No : 2015/01
Karar Konusu : 2015 Yılı Hayvan Hastalıkları ile Mücadele ve Hayvan Hareketleri ve Hayvan
Kesimlerine İlişkin Karar
İlimizdeki hayvan varlığının salgın ve paraziter hastalıklardan korunması, hayvan hastalıklarının kontrol altına alınması ve eradike edilmesi, zoonoz hastalıklarla mücadele edilmesi, ihbarı zorunlu hastalıklar ve diğer hastalıklara karşı mücadele prensiplerinin, aşılamaların ve çalışmaların belirlenmesi, hayvan hareketlerinin kontrol altına alınması ve canlı hayvan/hayvansal ürün nakillerinde uyulması gereken hususların tespit edilmesi, dişi ve damızlık değeri olan hayvanların kesiminin belirli zamanlarda yapılmasının belirlenmesi, 2015 yılında çıkabilecek hastalık mihraklarında alınacak gerekli idari ve fenni tedbirleri belirlemek amacıyla, 5996 sayılı "Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu"nun 2 nci Maddesine göre Bulaşıcı Hayvan Hastalıkları ile Mücadelede Uygulanacak Genel Hükümlere İlişkin Yönetmeliğin 29/a maddesi gereğince teşekkül eden Nevşehir İli Hayvan Sağlık Zabıtası Komisyonu Vali Yardımcısı Hasan KAYHAN Başkanlığında toplanarak, 2015 yılı uygulamalarına ait aşağıdaki hususları karar altına alınmıştır. Bu toplantıda;
A- GENEL PRENSİPLER
1- 2015 yılında hayvan hareketlerinin kontrolünde ve İlimiz sınırları dahilinde ihbarı mecburi salgın ve bulaşıcı bir hastalık çıkması halinde 5996 sayılı Kanun ile ilgili yönetmelikler ve Bakanlığımız Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünün 2015/04 sayılı Genelgesi doğrultusunda gerekli tedbirlerin alınmasına,
2- 22 Ocak 2011 tarih ve 27823 sayılı resmi gazetede yayımlanan İhbarı Mecburi Hayvan Hastalıkları ve Bildirimine İlişkin Yönetmelikte belirlenen İhbarı Mecburi Hastalıklar Listesinde yer alan hastalıklarla ilgili ihbarların en hızlı şekilde ve titizlikle değerlendirilmesine,
3- Hayvan hastalıklarının tespiti amacıyla yapılan sağlık taramaları aksatılmadan ve hassasiyetle sürdürülmesine, hastalık ihbarı konusunda, bulaşıcı hayvan hastalığı ya da sebebi belli olmayan hayvan ölümlerinden haberdar olan hayvan sahipleri ve bakıcılarının, veteriner hekimler ile muhtarların, celeplerin, çobanların İl/İlçe Müdürlüklerine en kısa sürede ihbarda bulunmalarına,
4- Hastalık çıkışlarında konulan kordon ve karantina tedbirlerine uyulması, hastalık bölgesine konulan kordon ve karantinanın yürütülmesi ve korunmasında, hastalık mihraklarında alınacak karantina tedbirlerinin yerine getirilmesinde Muhtarlık, Belediye, Emniyet ve Jandarma teşkilatları ile işbirliği yapılmasına,
5- İtlafı gereken hayvanlardan, hastalık çıkan yerlerde hastalıktan ölen, öldürülen ve imha edilecek hayvanlar için Belediye Başkanlıklarının ve Köy İhtiyar Heyetinin su, yol ve meskenlerden uzak gömülme yerlerinin tespitini yaparak araç, personel, ekipman, açık alanların temizlik ve dezenfeksiyon iş ve işlemlere yardımcı olmasına,
6- Salgın hastalıklara bağlı hayvan ölümlerinde imha işlemlerinin İl Özel İdaresi ve Belediye Başkanlıklarınca yapılmasına,
7- Zoonoz bir hastalık çıkması durumunda aynı gün Sağlık Bakanlığı ilgili taşra birimlerine bildirimde bulunularak gerekli işbirliği ve koordinasyonun sağlanmasına, zoonoz hastalıklarla mücadele konusunda Sağlık Bakanlığı taşra teşkilatı ve yerel yönetimlerle değerlendirme ve koordineli çalışma toplantılarının yapılmasına, alınan müşterek kararların Bakanlığa bildirilmesine,
8- İhbarı zorunlu hastalık mihraklarında bulunan ve kesime elverişli olan hayvanlardan klinik hastalık belirtileri gösterenler en yakın kesimhaneye, klinik belirti göstermeyen hayvanlar ise bulaşmaya engel olacak tüm önlemler alınması şartı ile, hayvan sahibinin talebi ve İl/İlçe Müdürlüğünün uygun gördüğü herhangi bir kesimhaneye sevk edilmesine,
9- 5996 sayılı Kanunu'nun 9. maddesi 1. fıkrasında "Hayvan sahipleri veya bakımından sorumlu kişiler, hayvan refahının sağlanması amacıyla, hayvanların barınma, bakım, beslenme, sağlık ve diğer ihtiyaçlarını karşılamak, sorumluluklarındaki hayvanların insan, hayvan ve çevre sağlığı üzerinde oluşturabilecekleri olumsuz etkilere karşı gerekli önlemleri almakla yükümlüdür." hükmü yer almakta olup, söz konusu hüküm, bulaşıcı hayvan hastalıkları nedeniyle karantina uygulanan işletmelerde oluşan katı ve sıvı atıkların, çevreyi kontamine ederek, hayvan hastalıklarının yayılmasına yol açmasına karşı alınacak tedbirler çerçevesinde Bakanlığımıza sorumluluk yüklemektedir. Bu kapsamda 5996 sayılı Kanun'un ilgili hükmünün hayvancılık işletmelerinin çevre sağlığına olan etkileri doğrultusunda hayvan hastalıklarının yayılmasının önlenmesi ile sınırlı olduğu, hayvancılık işletmelerinden oluşan katı ve sıvı atıklar ile koku gibi çevresel etkilerin ise 2872 sayılı Çevre Kanunu gereğince Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın sorumluluğunda bulunduğundan, hayvancılık işletmelerinden oluşan katı ve sıvı atıklar ile koku gibi çevresel etkilerine ilişkin gerekli tedbirlerin Çevre ve Şehircilik Müdürlüğünce alınmasına,
10- Kuduz hastalığı vakalarında İl Özel İdareleri ve Belediyelerin mali imkan, vasıta ve personelinin hastalığın söndürülmesi çalışmalarındaki konuya iştirak etmelerine ve kuduz hastalığı ile mücadelede İl Sağlık Müdürlüğü, İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğü, İl Orman ve Su İşleri Şube Müdürlüğü ve Belediye Başkanlıkları ile işbirliği halinde yapılmasına,
11- 5996 Sayılı Kanunun 4 inci maddesinin 1. fıkrası (b) bendine göre, tespit olunan hastalıklara karşı hayvanlarını aşılatmayan hayvan sahiplerine veya sahiplerinin yokluğunda bakıcılarına ve hastalıkların yayılmasının önlenmesi amacıyla Bakanlığımız tarafından alınan tedbirlere uymayanlar 7.323-TL idari para cezası uygulanmasına, istenen hedeflere ulaşılması ve farkındalığın artırılması amacıyla yetiştiricilere hayvan sağlığı ile ilgili bilgilerin yanında söz konusu Kanunun cezai hükümlerinin de hatırlatılmasına,
12- Aşılama çalışmalarından daha iyi bir sonuç elde edebilmek için yetiştiricilerimizin eğitimi ile ilgili çalışmalara ağırlık verilmesine,
13- Veteriner biyolojik ürünler ile kulak küpesi, mikroçip gibi tanımlama hizmetleri için alınacak ücretler Bakanlık Makamı'ndan alınan 02.02.2012 tarih ve 230 sayılı "Hayvanların Tanımlanması İle Veteriner Biyolojik Ürünlerin Uygulama Ücretleri" Olur'u çerçevesinde alınmasına ve söz konusu ücretler için uygulama sonunda "Hayvanların Tanımlanması ve Veteriner Biyolojik Ürün Uygulama Ücreti Makbuzu düzenlenmesine,
14- Mücadele çalışmaları İl ve İlçelerde aynı tarihte başlatılarak belirlenen süre içerisinde bitirilmesine, programlı aşılamalarda İl/İlçede görevli Targel personeli dahil sağlık personelinin geçici görevle görevlendirilmelerinin sağlanmasına,
15- Aşılama çalışmalarında köy ve mahalle muhtarlarının, görevli personele yardımcı olmasının sağlanmasına,
16- Hayvan satış yerlerinin denetim ve kontrolleri aksatılmadan yürütülmesine, hayvan pazarlarının sürekli olarak görevlilerce kontrol edilerek belgesiz ve sağlıksız hayvanların satışının engellenmesine, park ve pazarlar dağıldıktan sonra Belediyelerce temizlik ve dezenfeksiyonunun yapılmasına,
17- Belirlenen hayvan satış yerleri dışında hayvan satışlarının Belediye Başkanlıklarınca engellenmesine, Nevşehir Hayvan Pazarına getirilerek satışı yapılan hayvanlarının takibinin yapılarak Ticaret Borsasınca kayıtlarının tutulmasına,
18- Kesim yerlerinde pasaport, nakil belgesi, Veteriner Sağlık Raporu ve kulak küpesi olmayan hayvanların kesilmemesine, kesilen hayvanlara ilişkin pasaportların ilgili İl/İlçe Müdürlüğüne 1 hafta içerisinde teslim edilmesine, kesim yerlerinde temizlik ve dezenfeksiyona gereken önemin verilmesine,
19- 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunun 4. maddesinin 8 inci fıkrasında "İl özel idareleri ve belediyeler, hayvan hastalıkları ile mücadele ve kontrollerde Bakanlığa yardımcı olmakla yükümlüdür" hükmü yer aldığından, söz konusu Kanun hükmü gereği İl Özel İdaresi ve Belediye Başkanlıklarının bütçelerinde mücadele çalışmalarına yer vererek hayvan hastalık ve zararlıları ile mücadele için destek sağlamasına,
B- AŞILARIN TEMİNİ, UYGULAMALARI VE PROGRAMLI AŞILAMALAR
1- Aşılama kampanyalarında kullanılacak aşıların ve kampanya dışındaki diğer aşıların İl Müdürlüğümüz Döner Sermaye Saymanlığı aracılığı ile temin edilmesine,
2- 5996 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinde veteriner tıbbi ürünlerin uygulanmasına dair hükümler uyarınca, veteriner hekim ve yardımcı sağlık personeli tarafından uygulanması gereken veteriner tıbbi ürünleri, yetiştiricilere elden verenler hakkında 5996 sayılı Kanunun 37 nci maddesinin 1 inci fıkrasının (i) bendine göre yasal işlem yapılmasına, ayrıca disiplin yönünden değerlendirilmek üzere bağlı olduğu veteriner hekim odasına bildirilmesine,
3- Hastalık çıkışlarında ve aşı kampanyası dönemlerinde planlanan hedeflere ulaşmak ve hastalıkla mücadeleyi olumsuz etkilememek için, mesai mefhumu gözetmeksizin çalışılacak görevli personele, mesai konusunda İl/İlçe Müdürlüklerince gerekli esneklik sağlanmasına, mesai öncesi aşılama çalışmalarına gönderilen personelden, görev dönüşü Hayvan Sağlığı Yetiştiriciliği ve Su Ürünleri Şube Müdürü ve İlçe Müdürünün uygun görüşü ile mesaiye devamı beklenmeyerek idari izin verilmesine,
4- Koruyucu aşılama çalışmalarının İlimiz Merkez ve İlçelerde Bakanlığın öngördüğü tarihlerde başlatılmasına ve belirlenen süre içerisinde bitirilmesine,
5- Aşıların depolanması ve aşılamalarda, Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünün 03.01.2013 tarih ve 47 sayılı (Talimat No: 029) Aşı Nakil ve Muhafazası talimatına göre hareket edilmesine,
6- Kullanımı bir defaya mahsus olan aşıların ücretlerinin, hayvan sahibinden harcanan doz üzerinden değil, aşı şişe bedelinin tamamı olarak alınmasına,
7- Aşılama çalışmaların uygun olan en erken saatte başlatılarak hizmetin o yerleşim merkezindeki tüm yetiştiricilere ulaşmasının sağlanmasına, ahırların tek tek dolaşılarak aşılama yapılmasına ve mükerrer görevlendirmeleri azaltmak için İl/İlçe Müdürlüklerince gerekli tedbirlerin alınmasına,
8- Aşı ve veteriner biyolojik madde uygulayan serbest veteriner hekimlerin uyguladıkları aşı ve veteriner biyolojik ürünlerle ilgili olarak "Hayvanların Tanımlanması ile Veteriner Biyolojik Ürün Uygulama Ücreti Makbuzuna" işlemesine, makbuzun bir nüshasını hayvan sahibine vermesine, bir nüshasını da her ayın ilk haftasında İl-İlçe Müdürlüğüne bildirmesine, büyükbaş hayvanlara uygulanan aşıları TURKVET kayıt sistemi üzerindeki "STS / Aşılama" bölümünden, küçükbaş hayvanlara uygulanan aşılar KKKS üzerindeki "Hayvanlar /Aşılama" bölümünden 10 gün içinde kaydetmesine, bu süre içerisinde serbest veteriner hekimlerce sisteme kayıt edilmemiş aşı uygulamalarının, uygulanmamış kabul edilmesine, bu aşı uygulamalarına bağlı destekleme ödemesi ya da sevk raporu tanzim edilmemesine, sistemde aşı kaydı için yetkisi olmayan serbest veteriner hekimlere yetki tahsisi yapılmasına,
9- Veteriner biyolojik ürünler ile kulak küpesi, mikroçip gibi tanımlama hizmetleri için alınacak ücretler için Bakanlık Makamı'ndan alınan 02.02.2012 tarih ve 230 sayılı "Hayvanların Tanımlanması İle Veteriner Biyolojik Ürünlerin Uygulama Ücretleri" Olur'u çerçevesinde alınmasına ve söz konusu ücretler için uygulama sonunda "Hayvanların tanımlanması ve Veteriner Biyolojik Ürün Uygulama Ücreti Makbuzu" düzenlenmesine,
10- Konuyla ilgili tüm uygulamaların 2015/04 sayılı Genelgede belirtilen hususlara göre yapılmasına,
C- DENETİM VE KONTROL
1- İlimizde bulunan serbest veteriner hekimlerin 15.11.2011 tarihli ve 28085 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Veteriner Hekim Muayenehane ve Poliklinik Yönetmeliği kapsamında denetimlerine devam edilmesine,
2- Ev ve süs hayvanları satış, barınma ve eğitim yerlerinin ruhsatlandırma ve denetleme çalışmalarına devam edilmesine,
3- Hayvan ve hayvansal ürün sevklerinde Veteriner sağlık raporu düzenlenirken Resmi Veteriner Hekim tarafından mutlaka muayene edilmesine,
4- Konuyla ilgili uygulamaların 2015/04 sayılı Genelgede belirtilen hususlara göre yapılmasına,
D- EĞİTİM, YAYIM VE BİLGİLENDİRME
1- Hayvan sağlığı hizmetlerinin daha etkin ve verimli yürütülmesini sağlamak için mevzuat ve uygulamalar konusunda, İl Müdürlüklerinde görevli tüm veteriner hekimler, veteriner sağlık teknisyenleri/teknikerleri, serbest veteriner hekimler, belediye ve özel kesimhane veteriner hekimleri, hayvan satış yeri yetkilileri, hayvan yetiştiricileri, celep ve hayvan taşımacılığı ile uğraşan kişilere yönelik olarak İl/İlçe Müdürlüklerince eğitim çalışması yapılmasına,
2- Jandarma ve Emniyet Teşkilatları ile ilgili diğer kuruluşlara belgesiz ve kaçak hayvan hareketleri konusunda eğitim verilerek, söz konusu kurum ve kuruluşlarla işbirliği ve gerekli koordinasyon sağlanmasına,
3- Eğitim, yayım ve bilgilendirme ile ilgili olarak 2015/04 nolu Genelgedeki hususlara göre yapılmasına,
E- YURT İÇİ VETERİNER SAĞLIK RAPORLARININ DÜZENLENMESİ İLE İLGİLİ HUSUSLAR
1- Hayvan ve Hayvan Maddesi sevklerinin 17.12.2011 tarih ve 28145 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren "Yurt İçinde Canlı Hayvan ve Hayvansal Ürünlerin Nakilleri Hakkında Yönetmelik" ve 2015/04 sayılı Genelge ve Bakanlık talimatları çerçevesinde yapılmasına,
2- İlimizde hayvan ve hayvan maddeleri sevklerinin daha sağlıklı olarak yapılabilmesi için sevklerin mümkün olduğunca mesai saatleri içerisinde, gün ışığında yapılması temin edilerek ve aksaklıklara meydan verilmemesine,
3- Sistem üzerinden düzenlenen veteriner sağlık raporları ve sistemden rapor alınmadığı durumlarda düzenlenen matbu veteriner sağlık raporlarında, taklit ve/veya tahrif edilmesini önlemek amacıyla hologram etiket uygulaması yapılmasına,
4-Veteriner sağlık raporu düzenleyen resmi veya yetkilendirilmiş veteriner hekim tarafından hayvan ve hayvansal ürünlerin muayene ve kontrolleri titizlikle yapılmasına, canlı hayvan şevklerinde hayvanların sevk edileceği varış işletmesinde veya işletmenin bulunduğu il, ilçe, köy veya mahallede hastalık nedeniyle kordon ve karantina tedbiri bulunup bulunmadığı kontrol edilmesine, orijini belli olmayan ve ülkemizin morfolojik ırk özelliklerini taşımayan hayvanlar için rapor düzenlenmemesine,
5-İl/İlçe Müdürlüklerince hayvan ve hayvansal ürünlerin hareketlerinin kontrolüne ilişkin tedbirler arttırılmasına, yol kontrolleri konusunda ilgili kolluk kuvvetleri ile koordinasyon sağlanmasına, belgesiz veya belgesindeki özelliklere uymayan hayvan veya hayvansal ürün nakleden şahıslar hakkında 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununa göre yasal işlem yapılmasına,
6- Hayvan ve hayvansal ürün sevklerinde "Hayvan Muayene Merkezi" İl ve İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlükleri olup, muayene yeri dışındaki hayvanların kontrolünün, İl/İlçe Müdürlüğünün uygun görmesi halinde sahiplerince temin olunacak vasıta ile mahalline gidilerek yapılmasına,
7- Sevklerin mesai saatleri dışında veya resmi tatillerde yapılması halinde, bu kontrolleri gerçekleştiren personele, 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'nun 35'inci maddesinin 5 inci fıkrasına göre döner sermaye bütçesinden fazla çalışma ücreti ödenmesine,
8- Trakya'nın şap hastalığından aşılı arilik statüsünün sürdürülebilirliğinin sağlanması için Anadolu'dan Şap hastalığından ari bölge olan Trakya'ya yapılacak Şap hastalığına duyarlı canlı hayvan sevkleri 2010/7 ve 2010/13 No'lu Genelgelere göre yapılmasına,
F- HAYVAN SATIŞ YERLERİNİN DENETİM VE KONTROLÜ
1- İlimizde bulunan hayvan pazarına ilgili Belediye Zabıtaları, Borsa Veteriner Hekimleri ve Resmi Veteriner Hekimlerince devamlı kontrollerinin yapılmasına, satış amacıyla getirilen hayvanların Merkez İlçe veya İlçe içi hareketlerinde pasaport ve nakil belgeleri, İller arası hareketlerinde ise Veteriner Sağlık Raporları, sığır ve koyun keçi cinsi hayvanlar için hayvanlara ait kulak küpeleri ve pasaportlarının aranmasına, sadece belgeleri tam olan ve sağlıklı hayvanların bu tür hayvan satış yerlerine girişlerine müsaade edilmesine, belgesi olmayanlar hakkında 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 36 ncı maddesi gereğince işlem yapılmasına,
2- Her türlü kanatlı hayvan ve civcivleri ile ekonomik ömrünü tamamlamış çıkma diye tabir edilen tavukların hayvan pazarlarında, açıkta ve semt pazarlarında satışının yasaklanmasına, Bakanlıkça izin verilen yerler dışında hayvan satışı yapanlara ve Bakanlıktan onay almadan faaliyette bulunanların faaliyetten men edilerek, 5996 sayılı Kanun gereğince cezai işlem uygulanmasına,
G- KESİMHANELERİN DENETİM VE KONTROLÜ
1- Kesim için İlimiz dahilindeki Resmi veya özel kesimhanelere kesim amacıyla getirilen sığır cinsi hayvanların, İl içi hareketlerinde pasaport, koyun ve keçi türü hayvanların İl içi hareketlerinde nakil belgesi, iller arası hareketlerinde ise veteriner sağlık raporları, hayvanlara ait kulak küpeleri ve veri tabanındaki kayıtlarının kontrol edilerek, hayvanların sağlık muayene ve kontrolleri yapılarak, sadece belgeleri tam ve sağlıklı hayvanların girişlerine müsaade edilmesine, kesimlerin mutlaka resmi görevli veteriner hekim veya yetkilendirilmiş veteriner hekim kontrolünde yapılmasının sağlanmasına,
2- İlgili belgeleri ve kulak küpeleri bulunmayan hayvanları kesime getirenlere, kesimini yapan işletmelere ve Bakanlıktan onay almadan faaliyette bulunanlara 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'nun 36 ncı maddesi gereğince cezai yaptırım uygulanmasına,
H- HAYVAN KESİMLERİNİN DÜZENLENMESİ
1-İlimizde koç katım zamanının Eylül-Ekim ayları olması, koyun-keçide gebelik süresinin de 5 ay
olduğu dikkate alınarak 15 Nisan 2015 tarihine kadar dişi koyun-keçi kesiminin yasaklanmasına,
2-Çok zayıf hayvanlar, etleri olgunlaşmamış durumdaki çok genç hayvanlar, gebelik sürelerinin üçte ikisini doldurmuş hayvanlar ile bir hafta önce doğum yapmış ineklerin kesiminin yasaklanmasına,
3- Canlı ağırlıkları 25 kg'dan düşük kuzu kesimlerine müsaade edilmemesine,
4-Ülkemizin mevcut büyükbaş ve küçükbaş hayvan varlığının korunabilmesi ve et/süt ihtiyacının karşılanabilmesi için Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünün 28.12.2012 tarih ve 4339-042448 sayılı yazılı talimatları gereğince; İlimiz genelinde bulunan kesimhanelerde, gebe veya damızlık niteliği taşıyan dişi büyükbaş ve küçükbaş hayvanların kesiminin yapılmamasına, bununla ilgili olarak mezbahalarda Belediyeler ve görevli Resmi Veteriner Hekimler tarafından gerekli tedbirlerin alınmasına,
5-Nevşehir İli ve İlçelerinde 01 Ocak 2015 tarihinden itibaren yeni bir komisyon kararı alınana kadar, 8 yaşına kadar olan (8 yaş dahil) damızlık sığırlar ile 5 yaşına kadar olan (5 yaş dahil) anaç dişi koyun-keçilerin kesiminin yasaklanmasına, yalnız Serbest Veteriner Hekim raporuyla damızlık değerini yitirdiği raporla tespit edilen dişi hayvanların bu kapsam dışında tutulmasına, serbest veteriner hekim raporu ile damızlık niteliğini yitirdiği raporla tesit edilen hayvanların raporda belirtilen hastalık yönünden resmi/yetkilendirilmiş veteriner hekim tarafından muayenesi yapılıp teyit edildikten sonra kesiminin yapılmasına, kesim yasağı uygulamasının İl sınırları dahilindeki resmi ve özel kesimhanelerde titizlikle takip edilmesine,
İ- KURBANLIK HAYVANLAR
1- Kurbanlık hayvanların kontrolü ile kurban bayramı süresince yapılacak olan denetim çalışmalarının, Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünün ilgili genelgesi, Kurban Hizmetlerinin Uygulanmasına Dair Tebliğ ve İl/İlçe Kurban Hizmetleri Komisyonlarının alacağı kararlar çerçevesinde yürütülmesine,
2- Kurban Bayramı öncesinde ve Kurban Bayramı süresince İl ve İlçe Müdürlüklerinde yeterli sayıda araç, nöbetçi veteriner hekim,
3- Kurban döneminde Trakya' ya hayvan sevki yapmak isteyenlerle ilgili olarak Bakanlığın bildireceği tarihlerde başvuruların alınmasına, Trakya' ya hayvan sevki gerçekleştirmek için gerekli çalışmaların İl Müdürlüğü personeli tarafından yapılmasına ve 2015/04 nolu Hayvan Hastalıkları ile Mücadele ve Hayvan Hareketlerinin Kontrolüne ilişkin genelgeye uygun olarak hareket edilmesine,
J- NAKİL ARAÇLARI, HAYVANLARIN YÜKLENMESİ, TAŞINMASI, BOŞALTILMASI
VE HAYVAN REFAHI İLE İLGİLİ HUSUSLAR
1- 18 Ocak 2012 tarihli ve 28177 sayılı Resmi Gazete' de yayımlanan "Canlı Hayvan Ticareti Yapan Satıcıların Çalışması ve Denetlenmesi İle İlgili Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik" gereği, canlı hayvan ticareti yapan satıcılara (celeplere), "Satıcı Çalışma İzni Belgesinin" düzenlenmesine devam edilmesine,
2- 24.12.2011 tarihli ve 28152 sayılı Remi Gazete'de yayımlanan Hayvanların Nakilleri Sırasında Refahı ve Korunması Yönetmeliği gereği, 8 saatten kısa süreli hayvan nakillerinde, veteriner sağlık raporu düzenlenirken, 'bakıcı yeterlilik belgesi', 'sürücü yeterlilik belgesi', 'nakliyeci yetki belgesinin sevk talep eden ilgililerce ibraz edilmesine,
3- Diğer hususlarla ilgili olarak 2015/04 nolu genelge hükümlerine göre hareket edilmesine,
K-YURT İÇİNDE HAYVAN VE HAYVANSAL ÜRÜNLERİN SEVKLERİNDE YOL KONTROLLERİ
1- Hayvan ve hayvansal ürün sevkleri ile ilgili olarak; Hayvan Sağlığı, Yetiştiriciliği ve Su Ürünleri Şube Müdürünün koordinasyonunda, İl/İlçe Müdürlüklerinin uygun göreceği güzergâhlarda, Emniyet ve Jandarma ile işbirliği içersinde, ayda en az bir kez olmak üzere, özellikle hayvan pazarlarının kurulduğu günlerde, sevkiyat yoğunluğu da dikkate alınarak, yol kontrollerinin yapılmasına,
2- 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'nun 36 ncı maddesi gereğince canlı hayvan ve hayvansal ürünlerin sevklerinde Bakanlıkça belirlenen belgeleri bulundurmayan canlı hayvan ve hayvansal ürün sahipleri ile araç sahiplerine cezai işlem uygulanmasına,
3- Yol kontrolleri ve denetimleri, "Ticari Amaçla Yük ve Yolcu Taşımacılığı Yapan Araçlara Yönelik Yol Kenarı Denetim Hizmetlerinin Ortak Yürütülmesi Hakkında Protokol" kapsamında, İl/İlçe Müdürlüğü personeli tarafından "Yol Kenarı Denetim İstasyonlarında yapılmasına, denetim istasyonu olmayan karayolu güzergâhlarında ise denetimin gerçekleştirileceği İl/İlçe Emniyet Müdürlüğüyle irtibata geçilerek araç durdurmak amacıyla trafik personeli görevlendirilmesi talep edilmesine,
L- SINIRLARDAN KAÇAK HAYVAN GİRİŞLERİNE KARŞI ALINACAK TEDBİRLER
1-Yabancı menşeli kaçak hayvan sevklerinin önlenmesi amacıyla, yol güzergâhlarında kolluk kuvvetleriyle de gerekli koordinasyon sağlanarak kontrollerin sıklaştırılmasına, yakalanan kaçak hayvanlar, bunların sahipleri ve bunları taşıyanlar hakkında 5996 Sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ve 2012/06 No'lu Kaçak Canlı Hayvan ve Hayvansal Ürünlerin Tasfiyesi Genelgesine göre işlem yapılmasına.
2-Kaçağa konu eşyanın nakliyesinde kaçakçılar tarafından "yük hayvanı" olarak kullanılan tek tırnaklılar ile kaçak veya kaçak zannı ile yakalanan tek tırnaklı hayvanların ülkemiz hayvan ve halk sağlığı açısından risk oluşturması nedeniyle, mahkemesince verilmiş aksine bir karar olmadığı müddetçe hayvan refahı kuralları göz önünde bulundurularak itlaf ve imha edilmesine,
M- VEKTÖREL HASTALIKLARLA MÜCADELE
1-Vektör mücadelesi amacıyla, su birikintileri ve bataklıkların ekosisteme zarar vermeyen fakat güçlü larvasidal etkili ürünlerle uygun aralıklarla ilaçlanmasının sağlanması amacıyla mahalli idareler ile işbirliği yapılmasına,
2-İl/İlçe Müdürlüklerince yetiştiriciler, ağıl ve ahırların pencerelerine sinek teli takılması, dışkı yığınlarının ağıl ve ahırlardan mümkünse en az 50 metre uzakta toplanması ve üzerlerinin plastik bir örtü ile kapatılması ve hayvanların geceleri kapalı yerlerde muhafaza edilmesi hususlarında bilgilendirilmesine,
3-Etkin vektör kontrolü için hayvanlara endectositler veya klasik insektisitler uygulanmasına, hayvanları bireysel olarak ilaçlamanın önemi yetiştiriciye eğitimlerle anlatılmasına,
4-Sineklerin aktif olduğu dönemlerde duyarlı hayvanlarda klinik izleme yapılmasına, hastalık şüpheli her olgudan ilgili Enstitülere marazi madde gönderilmesine, resmi veteriner hekimler ile birlikte serbest veteriner hekimlerin de vektörel hastalıklar yönünden gerekli dikkat ve özeni göstermeleri için bilgilendirilmesine,
5-Mavidil ve Sığırların Nodüler Ekzantemi hastalıklarına karşı yapılacak aşılamaların, vektörünün aktif olduğu dönemden önce tamamlanmasına,
6-Enjeksiyon uygulamalarında, mekanik bulaşmanın engellenmesi için gerekli sanitasyon kurallarına özen gösterilmesine
N- SALGIN, BULAŞICI VE PARAZİTER HASTALIKLARLA MÜCADELE
1-ŞAP HASTALIĞI
1-Bakanlığımızca belirlenecek olan aşı uygulama zamanı ve aşılama döneminde İlimiz hayvan mevcudunun tamamının aşılanmasına,
2-Şap hastalığına karşı yapılan ihbarların zamanında değerlendirilmesine ve tüm şap vakalarında tip tayini amacı ile Şap Enstitüsü Müdürlüğüne marazi madde gönderilmesine, Şap Hastalığı ile mücadelede 5996 sayılı Kanun ve "Şap Hastalığının Kontrolüne İlişkin Yönetmelik" hükümlerinin eksiksiz uygulanmasına, hastalık çıkışında mihrak ve filyasyon araştırmasının yapılmasına, mihrak ve çevresinde hayvanların kayıt altına alınması dolayısı ile mihraktaki hayvan hareketlerinin kontrol altına alınmasına hastalık mihrakının merkezinden başlamak üzere 3 km. yarıçapında koruma alanının, 10 km yarıçapında gözetim alanının oluşturulmasına, hastalıkla ilgili kordon ve karantina tedbirlerine titizlikle uyulmasına,
2-KOYUN-KEÇİ VEBASI (P.P.R) HASTALIĞI
1-2015 yılında hastalık mihraklarındaki tüm hayvanlar, mihrak görülmeyen yerlerde ise yeni doğan genç hayvanlar ile daha önce aşılanmamış ya da aşı geçmişinden şüphe edilen ergin hayvanlar ile 2015 yılında yeni doğan genç hayvanlar 3 aylık yaştan itibaren aşılanmasına,
2- İthal edilen damızlık hayvanlara PPR aşısı uygulanmasına,
3-SIĞIRLARIN NODÜLER EKZANTEMİ (LUMPY SKİN)
1-Hastalıkla mücadelede aşılama, karantina, serosurvey ve vektör (taşıyıcı) kontrolü uygulamaları yapılmasına,
2-Aşılamada sığır cinsi hayvanlara 3 aylık yaştan itibaren 3 koyun keçi dozu çiçek aşısı uygulanmasına,
3-Genel hastalık belirtileri ile birlikte ateşi olmayan ve orta derecede deri lezyonu gösteren hayvanlara ait karkaslar, şarta tabi olarak değerlendirilmesine, bunun yanında bu hayvanların lezyonlu organ ve karkas kısımları ile yapılan antemortem muayenede ateşle birlikte generalize akut enfeksiyon gösteren hayvanların karkasları imha edilmesine, kesim yapılan yerlerin kesim sonu temizlik ve dezenfeksiyonunun yapılmasına,
4-KOYUN VE KEÇİ ÇİÇEĞİ HASTALIĞI
İlimizde çıkan mihraklardaki koyun ve keçiler, kuzu ve oğlaklar ile birlikte çıkış yılında ve sonraki 2 yıl boyunca üst üste hastalık mihrakının en az 10 km yarıçapındaki alanda aşılanmasına, mihraklardaki aşılama, daha önceki yıllar da hastalık görülen tarihler dikkate alınarak yapılmasına ve hayvanların riskli döneme en yüksek bağışıklıkla girmelerinin sağlanması ve çevre köylerde yetiştiricilerin bilgilendirilerek çevre aşılamasına katılım sağlanması konusunda telkinde bulunulmasına,
5-SIĞIR VE KOYUNLARDA BRUSELLA HASTALIĞI
1- 03/04/2009 tarihli ve 27189 sayılı resmi gazetede yayımlanan Brusellozla Mücadele Yönetmeliği ve 01 Ocak 2012 tarihinden itibaren başlatılan Brusellanın Konjuktival Aşı ile Kontrol ve Eradikasyonu Projesinin (2012/03 No'lu Genelge) uygulanmasına devam edilmesine,
2-Yeterli bağışıklığın oluşması için koyun ve keçilerin hayatı boyunca bir kez, sığırların ise hayatı boyunca iki kez aşılanması yeterli olup, 2015 yılında yeni doğmuş tüm dişi küçükbaşlar, damızlığa ayrılacak erkek küçükbaşlar ve daha önce aşılanmamış gebe olmayan ergin dişi küçükbaşlar ile 3 aylık üzeri yaştaki tüm dişi sığırların, geçen yıl birinci aşılaması yapılmış sığırların ikinci aşılamaları ve daha önceki yıl aşılanmamış ergin dişi sığırların konjuktival aşı ile aşılanmasına,
3-Atık yapan tüm sığır, koyun ve keçilere ait atık yavruların Brucella nedeni ile tazminat ödenebilmesi için bakteriyolojik test yapılması amacıyla yalnızca yavru atıkları, yavru zarları, atık yavruya ait mide sıvısı ve vaginal svapların bölge laboratuarına gönderilmesine,
4-Hastalığın tespit edildiği mihraklarda mihrak aşılaması yapılmasına, mihrak aşılamalarında özellikle küçükbaş hayvanların gebelik durumu ile aynı merayı kullanan köylerin dikkate alınmasına, gebe küçükbaş hayvanların aşılamalarının gebelik sonrasında gerçekleştirilmesine,
6-SIĞIR TÜBERKÜLOZU HASTALIĞI
1-Hastalıkla mücadelede 02.04.2009 tarih ve 27188 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sığır Tüberkülozu Yönetmeliğine ve 15.12.2011 tarih ve 28143 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Sığır Tüberkülozu Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğine uyulmasına,
2-Mezbaha kesimlerinde Tüberküloz tespit edilen işletmelerdeki sığırlara tüberkülin testi uygulamasına, ilgili işletmeler İl dışında bulunuyor ise Hayvan Sağlığı Şube Müdürlüğünce ilgili İl Müdürlüğüne bildirilmesinin sağlanmasına,
3-Mecburi kesime tabi tutulacak hayvanların kıymet takdiri yapılırken 5996 sayılı Kanunda belirtilen esaslara uyulmasına,
4-Şarta tabi kesilmesi gereken hayvanların öncelikle Et ve Süt Kurumuna ait kombinalarda, mümkün değilse Bakanlığımızdan izinli diğer Kombinalarda kestirilmesine,
5-Sığır Tüberkülozu hastalığı tespit edilen işletmelerde yapılan tüberkülin testi sonucunda negatif olarak tespit edilen erkek ya da damızlık değerini yitirmiş dişi sığırlar, karantina süresinin tamamlanması beklenmeden sahibinin isteği üzerine kestirilmesine, kesimin Resmi Veteriner Hekimin nezaretinde gerçekleştirilmesine, kesim sonunda karkasların sistematik muayene edilmesine, tüberkülozun lokal veya generalize olmasına göre etlerin kısmen ya da tamamen imha edilmesine ve kasaplık bedeli üzerinden tazminat ödenmesine, tüberküloz tespit edilmemesi durumunda ise etlerin serbest bırakılmasına,
6-Sığır tüberkülozu tespit edilen işletmelerde, tüberkülin test sonucu negatif olan ineklerin sütleri uygun pastörizasyon ya da UHT işleminden sonra insan tüketimi için kullanılabilmesine, ancak çiğ süt olarak satılmamasına,
7-Hastalıkla mücadele de Mahalli idareler ve Sağlık Müdürlükleri ile koordineli çalışılmasına,
8-Hastalıktan ari işletme oluşturulması, ariliğin sürdürülmesi, ithal ve ihraç edilecek hayvanlar için yapılan testler hariç isteğe bağlı sığır tüberkülozu kontrolü yapılmayacaktır.
7-SIĞIRLARIN NODÜLER EKZANTEMİ (LUMPY SKİN)
1-İl/İlçe Müdürlükleri hastalığa karşı Korunma ve Mücadele Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda gerekli kontrol önlemlerinin alınmasına, şüpheli her olgudan ilgili Enstitülere marazi madde gönderilmesine, hastalık tespit edilen mihraklarda aşılama, karantina, serosurvey ve taşıyıcı kontrolü uygulamaları yapılmasına, İlimiz genelindeki tüm sığırların aşılanmasına, aşılamada sığır cinsi hayvanlara 3 aylık yaştan itibaren 3 koyun keçi dozu çiçek aşısı uygulanmasına,
8-KUDUZ HASTALIĞI
1-Hastalıkla mücadelede 18/01/2012 tarih ve 28177 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kuduz Hastalığından Korunma ve Kuduz Hasatlığı İle Mücadele Yönetmeliğinde belirtilen hususlara ve Bakanlık talimatlarına uyulmasına,
2-Tüm sahipli sahipsiz kedi-köpeklerin inaktif kuduz aşısı ile Bakanlıkça belirlenen tarihlerde aşılanmasına, hastalık çıkması durumunda gerekli önlemlerin alınmasına,
3-Kuduz hastalığından şüphe edilen hayvanlar için müşahede yeri olmayan yerel yönetimlerin en kısa zamanda müşahede yerlerinin yapılmasının sağlanması, mevcut olanların ise rehabilitasyonunun sağlanması, müşahede yerlerinin gerekli kayıt ve kontrol işlerinin yerel yönetimde görevli Veteriner Hekimlerce yapılması ve kuduz riskli temasa sebep olan sahipsiz hayvanların toplanması ve müşahede yerlerine taşınması sırasında kolluk kuvvetlerden ve sivil toplum kuruluşlarından destek alınması için gerekli koordinasyonun sağlanmasına,
4-Tüm şüpheli ısırık vakalarının takibinin yapılarak ölen hayvanlardan uygun şartlarda marazi madde alınıp laboratuara gönderilerek, filyasyon araştırılarak gerekli işlemlerin yapılmasına, sağlık kuruluşlarıyla koordinasyonun sağlanmasına, kuduz şüpheli her ihbar, ihbarın alındığı gün mutlaka resmi yazı ile Sağlık Bakanlığı İl ve İlçe teşkilatlarına bildirilmesine,
5-Kuduzla ilgili mücadelede kurumlar arası işbirliği kurulacak, özellikle Mahalli İdareler, İl Özel İdareleri, Sağlık Müdürlükleri, Üniversiteler ve Sivil Toplum Kuruluşları ile koordineli çalışmaya özen gösterilerek ortak mücadele planlarının geliştirilmesine,
6-Serbest veteriner hekimlerle, gönüllü kuruluşların yaptığı aşılamaların takibi yapılarak aşılı hayvanların tanımlanması için yerel yönetimler ve mahalli idareler nezdinde girişimde bulunulmasına,
7-Kuduz şüpheli marazi maddelerin hastalığın aciliyeti ve önemine binaen kurye ile soğuk zincir bozulmadan dikkatli paketleme yapılarak ya da personel görevlendirilerek laboratuvara gönderilmesine,
8-Ölü bulunan tilki, çakal, kurt gibi yabani hayvanların İl/İlçe Müdürlüklerine haber verilmesi ya da getirilmesi sağlanarak bu hayvanların Etlik Araştırma Enstitüsü Müdürlüğüne gönderilmesine,
9-Sahipsiz köpeklerin yaşam ortamlarını oluşturan tüm unsurların ortadan kaldırılması için ilgili kurumlarla işbirliği yapılmasına,
10-Köpek ve kedilerin aşılama ve kimliklendirme çalışmalarına Türk Silahlı Kuvvetleri, Belediye Başkanlıkları, Veteriner Hekim Odaları ve Sivil Toplum Örgütlerinin de gönüllülük esaslı katılımı için çaba gösterilerek, katılım sağlayan gönüllü kurum ya da veteriner hekimlere ücretsiz uygulanması koşulu ile tahsis edilerek uygulanmasının takip edilmesine,
8- ANTHRAX (ŞARBON) HASTALIĞI
1-Son beş yıl içinde hastalık görülen mihraklardaki sirayete maruz hayvanların tamamının (B.Baş, K.Baş, Tek tırnaklı) meraya çıkmadan aşılanmasına,
2-Şarbon hastalığından ölen hayvanların otopsi yapılmadan iki metre derine gömülerek yakılmasına veya üzerlerine sönmemiş kireç dökülerek gömülmesine,
3-Şarbon hastalığı çıkan mihraklarda ki yetiştiricilerin İl Sağlık Müdürlükleri ile işbirliği sağlanarak hastalık hakkında bilgilendirilmesine,
9-TAVUK VEBASI (AVIAN INFLUENZA-KUŞ GRİBİ) HASTALIĞI
1-Hastalıkla mücadelede 04.09.2011 tarih ve 28044 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren "Tavuk Vebası Hastalığına Karşı Korunma ve Mücadele Yönetmeliği " ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca gönderilen genelge ve talimatlara göre işlem yapılmasına,
2- Kuş gribi şüpheli kanatlı hastalıkları ile ilgili duyum ve ihbarlar en geç 2 saat içinde değerlendirilmesine, inceleme sırasında kullanılacak koruyucu kıyafet, alet - malzeme ve dezenfektanlar önceden hazırlanarak kullanıma hazır set halinde tutulmasına, hastalık mücadelesinde kullanılan malzeme depoların düzenli ve her zaman ulaşılabilir durumda olmasına,
3-Her türlü kanatlı ile ekonomik ömrünü tamamlamış çıkma diye tabir edilen tavukların hayvan pazarlarında, açıkta ve semt pazarlarında satışına müsaade edilmemesine,
10-NAKLEDİLEBİLİR SÜNGERİMSİ BEYİN HASTALIKLARI (BSE, FSE, SCRAPİE)
15.12.2011 tarih ve 28143 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren "Nakledilebilir Süngerimsi Beyin Hastalıklarına Karşı Korunma ve Mücadele Yönetmeliği hükümlerine uyulmasına,
11- RUAM HASTALIĞI
1-'Ülkesel Ruam Eradikasyon Projesi' sonucunda Ülke genelinde sağlanan konumun devamlılığı için daha önce teste tabi tutulmamış olduğu tespit edilen hayvanlar ile riskli değerlendirilen veya kimlik belgesi bulunmayan at ve katırların mallein testine tabi tutulmasına, eşeklerin klinik muayeneden geçirilmesine,
2-Ruam taramasından geçirilmiş, hastalık yönünden menfi bulunarak Tek Tırnaklı Hayvan Kimlik Belgesi verilmiş at ve katırlar ile klinik muayeneye tabi tutularak sağlıklı bulunan eşeklerin sevklerine müsaade edilmesine,
12- ARI HASTALIKLARI
Arılarda Varroa Hastalığı görülen yerlerde mücadelede kullanılması gereken ilaçların, uygun dozları ve zamanı konusunda yetiştiricilere yapılacak eğitim çalışmalarına önem verilmesine, Küçük Kovan Kurdu, Amerikan Yavru Çürüklüğü Hastalığı ve Tropilaelaps Akarı gibi arı hastalık ve zararlıları tespit edilmesi durumunda ilgili yönetmeliklere göre gerekli tedbirlerin alınmasına,
13-İHBARI MECBURİ BALIK HASTALIKLARI
İhbarı mecbur balık hastalıklarından birinin görülmesi halinde gerekli tedbir ve önlemler alınmasına,
14-DİĞER İHBARI MECBURİ HAYVAN HASTALIKLARI
İhbarı mecburi diğer hayvan hastalıkları ile mücadelenin 2015/04 sayılı Genelgede belirtilen hükümlere
göre yapılmasına,
15-KIRIM KONGO KANAMALI ATEŞİ HASTALIĞI
Bakanlık talimatları çerçevesinde, başta vaka görülen yerleşim yerlerinde olmak üzere KKKA hastalığı vektörü olan kenelere karşı büyükbaş ve küçükbaş hayvanlar ile hayvan barınaklarında Mart-Ekim ayları arasında ilaçla kene mücadelesi yapılmasına, mücadele çalışmalarına mahalli idarelerin ve yerel yönetimlerin katılımı sağlanmasına, mesken, park-bahçe, mesire yeri gibi yerler Bakanlığımızın görev alanına girmediğinden ihtiyaca binaen buralarda yapılacak sınırlı ilaçlama faaliyetlerinde ilgili kurumun görev almasına, yaban hayatını ve doğanın dengesini tehdit etmesi nedeniyle geniş alan ilaçlamalarından kaçınılmasına,
O-DİĞER HUSUSLAR
1-Komisyon kararında ön görülen hususların, Nevşehir İl Gıda, Tarım ve Hayvancılık Müdürü ve Hayvan
Sağlığı Şube Müdürünün denetimi ve organizasyonu altında yürütülmesine,
2-Bu komisyon kararında belirtilmeyen hususlar ve ayrıntıların 2015/04 sayılı Genelgede belirtilen hükümlere ve Bakanlık talimatlarına göre uygulanmasına,
3-Komisyonumuzun karar altına aldığı uygulama ve tahditlere uymayanlar hakkında 5996 sayılı ''Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu'' nun 36 ncı ve 42 nci maddeleri, Kabahatler Kanununun 32 nci maddesi ile Türk Ceza Kanununun 177 nci ve 265 nci maddeleri uyarınca takibat yapılmasına,
Alınan bu kararın bilgi için Komşu İllere, gereği için; Nevşehir Belediye Başkanlığına, İl Jandarma Komutanlığına, İl Emniyet Müdürlüğüne, İl Sağlık Müdürlüğüne, İl Çevre ve Şehircilik Müdürlüğüne, 7 İlçe Kaymakamlığına, Orman ve Su İşleri Şube Müdürlüğüne, İl Genel Meclisine, Ticaret Odası Başkanlığına, Ticaret Borsası Başkanlığına, Ziraat Odası Başkanlığına, İl Özel İdaresine, Veteriner Hekimler Odasına, Damızlık Sığır Yetiştiricileri Birliğine, Süt Birliğine, Damızlık Koyun-Keçi Yetiştiricileri Birliğine, Arı Yetiştiricileri Birliğine, İlimizde bulunan kesimhanelere gönderilmesine ve İl Müdürlüğü İnternet sitesinde yayımlanmasına oy birliği ile karar verilmiştir. …. /…./2015
| İl H.S.Z Komisyon Başkanı | | |
| Hasan KAYHAN | | |
| Vali Yardımcısı | | |
| | | |
| | | |
ÜYE | ÜYE | | ÜYE |
Hasan ÜNVER | Metin ALKAYA | | Metin KALAYOĞLU |
Belediye Başkanı | Jandarma Kd. Albay | | İl Emniyet Müdürü |
| İl Jandarma ve Garnizon Komutanı | | |
| | | |
| | | |
ÜYE | ÜYE | | ÜYE |
Okan YILMAZ | Dr. Rahmi ÜNLÜBAY | | Rukiye PINAR |
İl Gıda Tarım ve | İl Sağlık Müdürü | | Hay.Sağ.Yet. ve Su Ür. Şb.Md. |
Hayvancılık Müdürü | | | |
| | | |
ÜYE | ÜYE | | ÜYE |
Hakan YAMAN | Arif PARMAKSIZ | | İbrahim SALAŞ |
İl Genel Meclis Üyesi | Ticaret ve Sanayi | Ticaret Borsası Başkanı | |
| Odası Başkanı | | |
| | | |
ÜYE | ÜYE | | |
Salih ÇELİKBAŞ | İshak ÖZKAN | | |
Ziraat Odası Başkanı | Resmi Veteriner Hekim | | |
| | | |